Tarinankerrontaa ja toimistohommia

”Pohdi tulevia kesäiltoja ja sitä lämpöä, kun pitkän päivän päätteeksi kävelet ulos sisätiloista. Kuljet auringonpaisteessa ja katsot kirkkaan sinistä taivasta. Tästä inspiroituneena päätätkin ajaa järvimaiseman kautta kotiin. Odotat rannalla rauhallista hetkeä ja tunnet kesätuulen kasvoillasi. Illalla sinulla avautuu mahdollisuus nähdä ystäviäsi. Järjestätte pienimuotoiset juhlat ja odotatte hetkeä, jolloin voitte nauttia työn hedelmistä. Kesän tarjoama valo tarkoittaa myös kaikkein tuottavinta aikaa, koska tunnet olosi virkeäksi. Toisaalta kesään kuuluu perinteiset vitsaukset kuten juhannuksen sade, pitkät automatkat sekä ainaiset mökin kunnostustalkoot.”


Hyvät tarinat synnyttävät meissä tunteita. Parhaat tarinat aiheuttavat oivalluksen sekä liikkeen, jotta ottaisimme seuraavan askeleen. Aikojen saatossa eri kulttuurit ovat kertoneet useita tarinoita, joita vielä tuhansien vuosien jälkeenkin simuloimme mielissämme. Tarinat kaipaavat esikuvia, koska vain yhteisesti jaettuun kokemukseen voimme peilata omaa elämäämme. Tarina ei ole informaation välittämistä vaan tarina elää meissä.


Kuka?

Nimeni on Matti Laitinen, persoonaltani suhteellisen puhelias suomalaiseksi, ehkä joskus liiaksikin, mutta pohjimmiltani rauhallinen ja harkitseva tyyppi. Olen tietynlainen samooja, koska rakastan luontoa ja siitä kumpuavaa kauneutta. Ihailen vahvasti ihmisten kekseliäisyyttä ja rakennettua teknologiaa. Mieleltäni olen siis pysynyt suhteellisen luonnonläheisenä, vaikkakin tekniikka on täyttänyt kiitettävästi elämääni. Kiinnostukseni pohjalta tutustuin jo nuoruudessa populaaritieteeseen, scifiin sekä fantasiaan ja monipuolisesti eri tarinankerronnan muotoihin.


Mitä on tarinankerronta?

Mielestäni tarinankerronta on sitä, että kerrotaan ihmisistä tai yhteisöistä unelmien, ilmiöiden ja haasteiden kautta. Meissä kaikissa on tunteellinen ja rationaalinen puolemme, joten tarinat auttavat selkeyttämään asioita kummastakin näkökulmasta. Yhteisesti jaettu tarina konkretisoi tuntemuksiamme, jolloin on helpompaa puhua asioista samalla kielellä. Kuten Pekka Hyysalon Fightback, koskettava tarina inspiroi meitä ja parhaassa tilanteessa tartumme toimeen sen ansiosta. Tavallaan tarinankerronta on yksi empatian muoto, koska se vaatii tunnustamaan ihmisten havainnot ja aseman rehellisesti. Toisaalta tarinat ovat mainio oppimisen instrumentti, koska ne jättävät meihin pelkkää informaatiota rikkaamman muistijäljen. Tarinasta on johdateltavissa kokonaisuus, joka lopulta koskettaa sen vastaanottajaa.

Kiinnostavassa tarinassa henkilöiden unelmien sekä ideaalin täytyy olla korkealla, koska mielikuvamme ohjaavat tiedostamatta toimintaamme. Mutta tosiasiassa niin sanottu käsityö, ongelmat ja kasvaminen ovat sitä tärkeintä antia. Haluamme itse kokea ne asiat, missä me kipuilemme tai tuotamme päivittäin arvoa.

Menestystarinoissa on usein kaksi elementtiä: vision (selkeää) artikulaatiota ja hurjaa kompetenssia työn hoitamiseksi. Kuten Bill Gates viisaasti totesi esseessään: Content is The King. Koskettava sisältö herättää meissä samaistumisen tunteen. Kun suunta, työkalut ja ihmiset ovat mukana yhteisessä tarinassa niin todennäköisyydet ratkaisevat lopun.


Ongelmanratkaisu, disruptio ja myynninmuotoilu

Suuren yhteiskunnallisen tarinan kulkiessa eteenpäin on meidän kaikkien ratkaistava eteen tulevia ongelmia. Ongelmanratkaisussa ihmiset minun mielestäni arvostavat kahta asiaa: mittaamista ja estetiikkaa. Useimmiten suuret ongelmamme liittyvät rakenteisiin, joita on muutettava. Kun rakenteita muutetaan tai korvataan tuottavimmilla ratkaisulla, tyydytetään tarpeemme mittaamiseen, koska voimme nähdä mahdollisen hyödyn numeroilla ja säästöillä. Estetiikan tarpeen tyydytämme siten, että palvelumme on loppukäyttäjän näkökulmasta erinomaista, täten herätetään positiivinen palvelukokemus. Tässä piilee myös Digitalisaation mahdollisuus: Käyttökokemuksen ja systeemiajattelun yhteisessä tanssissa. Saumaton myynninmuotoilu vie yhteisen tarinan eteenpäin niin, että hyödyt ovat mitattavissa ja asiakkaat kokevat palvelun hyväksi.


Visioni

Visioni on auttaa yhteistyökumppaneita ja ValueThingia nostamaan tarinaansa eläväksi ja puhuttelevaksi. Tämä tehdään tuomalla esiin persoonat ja palvelut mahdollisimman rohkeasti. Siitä tulee sana Storytelling; rohkeudesta tuoda esiin ihminen, joka on sitoutunut palvelemaan. Näen jatkuvasti todella taitavia ihmisiä ja tahdon, että he kertovat osaamisestaan mahdollisimman suurella liekillä. Valuen tiimissä näin heti positiivista meininkiä, koska kaikki haluavat olla mukana luomassa ympäristöä, jossa yritykset sekä yhteisöt rakentavat itseään suurempaa tulevaisuutta. Törmätessäni hyviin ideoihin huomaan nopeasti, että yhteistyö on kaikkein kannattavin ideoiden muoto…
… ja tarina on myynnin ytimessä.

Matti Laitinen

Storyteller

+358 40 845 6155

LinkedIn

 

Share & Check:
Facebook
Facebook
LinkedIn
Instagram
Google+
Google+
http://valuething.fi/2017/03/15/tarinankerrontaa-ja-toimistohommia/
RSS
Follow by Email